Kiírta az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) azt a tendert, amelynek keretében a rendőrség 365 traffipaxot venne – derül ki a szerdai Közbeszerzési Értesítőből. A beszerzésre a rendőrség a 5,5 milliárd forintot szán, cserébe a nyertes cégnek kell leszállítani, telepíteni, beüzemelni a traffipaxokat, valamint biztosítania kell a működéshez szükséges szolgáltatásokat is. A tárgyalásos pályázat jelentkezési határideje szeptember 30. A kiírás szerint a kameráknak alkalmasaknak kell lenniük többek között sebességmérésre, rendszámfelismerésre, forgalomtorlódás észlelésére. A kamerák ezen kívül ki tudnak szűrni olyan szabálytalanságokat is, mint például a záróvonal átlépése, a behajtási tilalom megszegése, a leállósáv szabálytalan használata, a biztonsági öv használatának elmulasztása, a közlekedési lámpák jelzéseinek figyelmen kívül hagyása.
Július elején derült ki, hogy a Belügyminisztérium több milliárd forintból 365 traffipax beszerzését tervezi. Ez a szám ahhoz képest tűnik jelentősnek, hogy a rendőrségnek jelenleg 154 ilyen készüléke van, ezek közül mindössze 7 fíx telepítésű. A tenderrel ezeket a régi rendőrségi készülékeket cserélnék le. Egy közlekedésfejlesztéssel foglalkozó állami tisztviselő szerint a rendőrség ennyi kamerával folyamatosan olyan hatást érhet el, mint amikor időként fokozott traffipaxos ellenőrzéseket hirdetnek meg. A rendszer akár már jövő tavaszra felállhat.
A közlekedésfejlesztéssel foglalkozó szakemberek körében „csillagháborús tervként″ emlegetik a koncepciót. Az elnevezés Ronald Reagan korábbi amerikai elnök nevéhez fűződő úgynevezett stratégiai védelmi kezdeményezésre (Strategic Defense Initiative – SDI) utal. A hidegháborús körülmények között született terv lényege az volt, hogy a szovjet atomfenyegetéssel szemben az USA az űrbe telepített fegyverekkel védekezett volna.
Ez nem jelenti azt, hogy traffipax-nagyhatalommá válna Magyarország. A kamerákat ugyanis a tervek szerint nem csupán az 1300 kilométer hosszú autópályaszakaszra helyeznék ki, hanem az 5000 kilométeres főútvonal-hálózatot is bekameráznák. Több európai országban, például Angliában is jellemző, hogy a változó sebességkorlátozású autópálya szakaszokat 2-3 kilométerenként bekamerázzák. Angliában úgynevezett szakaszonkénti sebességméréseket végeznek: azt nézik, hogy két pont közti távolságot mennyi idő alatt tette meg az autós, ebből következtetni lehet arra, hogy betartotta-e az előírt sebességhatárt.
A rendőrség összesen 12 milliárd forintot fordítana közlekedésbiztonsági fejlesztésekre. A traffipaxok vásárlása mellett több útkereszteződést, vasúti csomópontot is felújítanak. A fejlesztéseket a Belügyminisztérium azzal magyarázta, hogy statisztikák szerint idén öt hónap alatt 5183 személyi sérülésessel járó közlekedési baleset történt, ezeknek 30,8 százalékát okozta gyorshajtás.
(Index nyomán)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése