"Branddé" kívánják tenni a "szlovákiai" magyarságot, a Felvidék nem megfelelő kifejezés a Híd szerint. Zászlót, címert kell találni, lesz imázskampány, és integrálnák a "romákat". Bugárék bemutatták "nemzetpolitikai stratégiájukat".
A Híd párt online mutatta be új stratégiáját, konkrétan annak Magyar identitáspolitika című fejezetét. A Híd 5 fejezetre bontotta a "A Híd szlovákiai magyar nemzetpolitikai stratégiája" címet viselő dokumentumot, melyet Ravasz Ábel szociológus és csapata készített el, az anyagot Ravasz prezentálta egy online konferencia keretében, New York-ból. Előtte "szlovák" nyelvű (mi más? - a szerk.) sajtótájékoztatót tartottak a Híd székházában, Pozsonyban, Bugár Béla pártelnök részvételével.
Bugár a Matica Slovenská volt alelnökével |
A nemzetpolitikai stratégia a Híd "Vízió 2016" című stratégiájának részét képezi, melyben különleges helyet foglal el a kisebbségi lét kérdéseivel foglalkozó dokumentum.
Részletek a Bugár-párt "nemzetpolitikai stratégiájából" - azt nem tudni, melyik nemzet stratégiája |
Az "agresszív" Felvidék helyett Dél-Szlovákia
Az önmeghatározás arról szólna, hogy hogyan tudjuk bemutatni magunkat, ha megkérdezik, hogy kik azok a szlovákiai magyarok - mondta Ravasz. Ennek legfontosabb pontja a megnevezés, márpedig Ravasz szerint "soha nem vált univerzálisan elfogadottá a Felvidék, és nem is jó analógia például Székelyföldhöz, Vajdasághoz képest".
Ezért más terminológiát kell alkalmazni, erre pedig a "Dél-Szlovákia" kifejezést javasolják, ami Ravasz szerint "nem agresszív fogalom", és egyszerre sugároz elhatárolódást és összetartozást. A felvidéki magyarok "megmaradhat plusz szinonimaként", de nem mint "domináns kifejezés", mivel a Híd szerint "nincs is elterjedve".
Nem kellenek a magyar nemzeti jelképek
A sokszoros nemzetáruló Híd szerint további probléma, hogy nincsenek eszközök a "szlovákiai" magyarság megjelenítésére, ezért szükséges egy jel, szimbólum kialakítása, egy zászló és címer, amelyet egy komoly társadalmi vitán belül kellene kiválasztani. A Híd imázskampányt is tervez, egyfajta "branddé" alakítanák a "szlovákiai magyarságot" A brand közösségünk kulturális hídként betöltött szerepét, hagyományainkból eredő értékválasztásainkat, az általunk lakott vidék sajátosságát, egyediségünket kell, hogy közérthetővé tegye, áll a dokumentumban.
Az is probléma például a Híd szerint, hogy a népszámláláskor egyetlen nemzetiséghez való tartozást ad meg lehetőségként az adatlap, amivel olyan döntés meghozatalára kényszeríti az embereket, aminek "semmi értelme". Ravasz példaként egy gömöri cigányt hoz fel, akinek "komoly dilemma" lehet egy ilyen helyzet.
Még a területi autonómia sem tetszik nekik
A Híd stratégiai célja a kulturális és oktatási önkormányzatiság biztosítása, mindezt pedig választott kisebbségi tanács révén képzelnék el. A területi autonómia a Híd szerint nem rossz módszer, de a "szlovákiai magyarság" területileg túlságosan szétszórt ahhoz, hogy ez megvalósuljon.
(Bumm nyomán)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése