2013. augusztus 21., szerda

Kuruc.info: Jöhet a Komondor 2.0 - de abból is csak prototípus lesz, ha Hendééken múlik

Kuruc.info
Kuruc.info hírek // via fulltextrssfeed.com 
Interested in raw organic food?

Learn from Celebrity Raw Eco Organic Chef Bryan Au what it takes to become a famous Raw Celebrity Chef! Join his online class for just $20.
From our sponsors
Jöhet a Komondor 2.0 - de abból is csak prototípus lesz, ha Hendééken múlik
Aug 21st 2013, 12:53

Hamarosan jöhet a Komondor 2.0, vagyis a magyar fejlesztésű, az ősi hazai kutyafajtáról elnevezett könnyű páncélvédettségű harcjármű újabb változata. A Komondor egyébként még inkább kuriózum, mint az egyre kevesebbek által ismert – bár a parlament által 2004-ben nemzeti kincsnek minősített – névadója, hiszen 2011-ben egyetlen példány készült belőle.


Most viszont születhet újabb kettő: a kéttengelyes, merev hidas verzió után szeptembertől négy- és hatkerekes – független kerékfelfüggesztésű, így még stabilabb és jobb terepjáró képességgel rendelkező – prototípusok összeszerelése kezdődhet meg. Hasonló projekt Magyarországon utoljára a múlt század hatvanas éveiben valósult meg, amikor a D–944 PSZH típusjelű, úszóképes harcjárművek gyártása indult. Ezeket hosszú ideig használta a honvédség és a rendőrség, emellett ezres nagyságrendben exportáltak is ilyen kisméretű, alig több mint hattonnás páncélost.

Azóta nálunk hasonló rendeltetésű eszközt senki nem készített. Orbán Viktor miniszterelnök azonban 2010 júniusában kifejezetten felszólított erre: „Ahogy a németek mondják: a német katona a gombjáig német gyártmány. Ezt szeretném látni Magyarországon is". De Zsitnyányi Attilának, a kizárólag magyar tulajdonú, nagyjából ötmilliárdos árbevétellel rendelkező Gamma/Respirátor cégcsoport vezérigazgatójának már jóval korábban eszébe jutott, hogy szükség lenne magyar páncélautóra. A Gamma Művek – ma Gamma Műszaki Zrt. – a múlt század húszas éveitől kezdődően gyárt ugyanis különféle mérőműszereket, és piaci pozícióit a rendszerváltozás után is sikerült megőriznie.

A honvédség és a katasztrófavédelem máig a cégtől vásárolja a biológiai, vegyi és radioaktív szennyezettség méréséhez szükséges készülékeket, amikor pedig a 2000-es évek derekán egy BTR–80-ast a vállalkozás maga szerelt fel csúcstechnológiát képviselői műszereivel, az már külföldön is érdeklődést váltott ki. – A berendezéseket vették volna szívesen, ha járműbe építve tudjuk szállítani – mondja Zsitnyányi. Ám csak a műszerek álltak rendelkezésre, míg a harcjárművet külföldről kellett volna beszerezni, s így eladhatatlanul drágává vált a termék. Ezért körülnéztek a világban, hol találnak együttműködő partnert, akivel közösen gyárthatnának ABV, tehát atom-, biológiai és vegyi felderítésre alkalmas rendszert. Végül 2007-ben a törököknél kötöttek ki, s bár az üzlet kútba esett, kiderült: nem olyan nagy ördöngösség páncélautót csinálni.

Attól kezdve Zsitnyányi a fejébe vette, hogy hazai harcjárművet akar. Amikor pedig megtudta, hogy Orbán a gombjáig „magyar gyártmányú" katonát szeretne, villámgyorsan belefogtak a projektbe. A Gamma indult a kutatás-fejlesztési tevékenységre kiírt pályázaton is, ahol nyertek, de az eredményt meg sem várva kezdtek neki a Komondor tervezésének.

Alig egy esztendővel később – több mint hetven hazai vállalkozás együttműködésének eredményeként – már be is mutathatták az ötvenévnyi szünet után ismét Magyarországon készült könnyű páncélvédettségű harcjárművet. Hogy ez mennyire magyar? Ha az számít, hogy itthon tervezték és rakták össze, akkor száz százalékig – hangsúlyozza Zsitnyányi. A motor ebben a prototípusban persze Iveco-gyártmány, miként a merev hidak is, és a páncéllemezt ugyancsak külföldről kellett beszerezni, a "know-how" viszont szerinte egyértelműen a sajátjuk. Így kellőképpen büszke rá, és a jármű elkészülte után két évvel is láthatóan örömmel ül a 14 tonnás, riasztó monstrum volánja mögé, hogy bemutassa, mit tud a Komondor.

A produkció meggyőző: a kocsi a cég saját próbapályáján képes a mindössze 280 lóerős motorjával a szemre hatvan-hetven százalékos emelkedőn felkapaszkodni, és jól veszi a mesterséges akadályokat is. Éles kanyarokban riasztóan billeg ugyan, de állítólag szinte lehetetlen felborítani, aszfalton meg akár kilencven kilométer/ órás sebességgel száguldozhat. Ami ebben a kategóriában még fontosabb: a jármű nehézgéppuskával leküzdhetetlen, és a személyzet túléli, ha aknára hajtanak. – A páncélvédettség persze a megrendelőn múlik – tette hozzá a vezérigazgató, elismerve, hogy vannak határok. Például az RPG ellen ebben a kategóriában nincs százszázalékos biztonság.

Arról azonban már nem akart beszélni, hogy a prototípus elkészítése mennyibe került. Azt a feltételezést viszont nem cáfolta, hogy sok százmillióról lehet szó. Egyébként ilyen járművet üresen 100-150 millióért lehet beszerezni – tájékoztatott Zsitnyányi –, míg a számla a felszereltségtől függően akár egymilliárd is lehet. A végösszeget befolyásolja persze, hogy a megrendelő milyen páncélzatot igényel, és mire akarja használni a kocsit, amibe beépíthetnek különféle speciális berendezéseket, műszereket, a tetejére meg akár távirányítással vezérelhető géppuska kerülhet, de csupaszon egyszerű csapatszállítónak is alkalmas.

A hazai igényekről a vezérigazgató nem akart beszélni, arról viszont szívesen nyilatkozott, hogy külföldön milyen elképzeléseik vannak. Zsitnyányi úgy gondolja, hogy nekik nem kell feltétlenül harcjárműveket gyártaniuk, így továbbra is inkább a fejlesztésre koncentrálnak. A Komondor 2.0 éppen erről szól: hamarosan két újabb prototípust építenek meg, és ha külföldről a termék iránt ugyanez az érdeklődés mutatkozik, a tervdokumentációt – tehát a szaktudásukat – adják át, mert szerinte vasat vágni vagy hegeszteni már bárhol lehet. Természetesen attól sem zárkóznának el, ha valaki kész járművet akarna, a gyártáshoz szükséges eszközök rendelkezésre állnak. A cégnek a szellemi termék eladása sem rossz üzlet, de arról sem tettek le, hogy egyszer a Magyar Honvédségnek is szállíthatnak majd kész harcjárműveket.

(Nol nyomán)

Egy korábbi összeállítás az első Komondorról:

You are receiving this email because you subscribed to this feed at blogtrottr.com.

If you no longer wish to receive these emails, you can unsubscribe from this feed, or manage all your subscriptions

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése